شنبه 15 اردیبهشت 1403

سرویس فرهنگی موج برنا به نقل از به گزارش روابط عمومی سازمان انتقال خون به نقل از خانه ملت،  نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 14 آبان) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با بند الحاقی (8) ماده (70) این لایحه با 150 رأی موافق، 29 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
براساس بند الحاقی (8) ماده (70)این لایحه؛ در راستای ارتقای سلامت خون و فراورده‌های آن و نجات جان بیماران نیازمند پیوند سلول‌های بنیادی خونساز، سازمان انتقال خون ایران مکلف است نسبت به انجام آزمایش غربالگری مولکولی(NAT) و آنتی‌بادی و آزمایش سازگاری بافتی (HLA) براساس روش‌های نوین اقدام نماید.
سیدجلیل میرمحمدی میبدی نماینده تفت و میبد در مجلس در مخالفت با این بند الحاقی ماده 70 گفت: انجام آزمایشات غربالگری جزء وظایف ذاتی سازمان انتقال خون است. آوردن این بند جز پیشنهادات توصیه‌ای کاربرد دیگری ندارد.
علی بابائی کارنامی نماینده ساری و میان‌دورود در مجلس در موافقت با بند الحاقی 8 ماده مذکور بیان کرد: این بند الحاقی جزء وظایف ذاتی دولت محسوب شده و دولت موظف به اجرای آن است.
نماینده دولت در مخالفت با این بند الحاقی یادآور شد: آوردن این بند الحاقی جزء وظایف سازمان انتقال خون بوده و از وظایف ذاتی این سازمان محسوب می‌شود. همچنین مغایر با اصل 74 است، نیاز به بیان آن در برنامه نبوده است.
علی اصغر باقرزاده نماینه بابلسر و فریدونکنار در مجلس نیز در موافقت این بند الحاقی تأکید کرد: آزمایشات غربالگری خطر انتقال بیماری‌های مسری همچون ایدز، هپاتیت B و ... را کاهش می‌دهد و با تشخیص آنها این اطمینان را به مراجعه‌کنندگان می‌دهد که خطر انتقال بیماری به صفر می‌رسد.
وی ادامه داد: امروز در کشور حدود 70 هزار بانک خون داریم که مورد نیاز کودکان سرطانی است، اگر این مسئله در برنامه دیده نشود باعث می‌شود بیماران از کشور خارج شوند، حتی برای پیوند مغز استخوان که یکی از ضروریات کودکان سرطانی است تصویب این بند الحاقی مورد نیاز است و این اطمینان را می‌دهد که سازمان انتقال خون بیش از گذشته به این مسئله توجه می کند. همچنین باید در نظر داشته باشیم این سازمان بیشتر یک نهاد فرهنگی است که با واژگانی همچون ایثار و فداکاری به همراه درمان باید تعریف شود.
 

Share
نظرات
کد امنیتی روبرو را وارد کنید
.:. کلیه حقوق برای پایگاه خبری تحلیلی موج برنا محفوظ میباشد . استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است .:.
2016 © Moje Borna